sunnuntai 18. marraskuuta 2012

Kruunukorkkimagneetteja

Ennen kaikki oli hienompaa: pullot lasia ja korkit metallia. Muistan kirkkaina kuvina lapsuuteni päivät, kun saimme valkata kahvilassa itsellemme limonadipullot. Päätös tehtiin lähes aina avaruusolionvihreän smurffilimpparin ja vadelmanpunaisen muumilimpparin välillä. Tuohon aikaan limonadit myytiin pienissä lasipulloissa, joissa oli metalliset kruunukorkit. Valinnan vaikeus paheni, kun piti osata valita smurffi- tai muumilimpparista juuri se pullo, jossa on hienoin korkki ja hienoin etiketti. Samanlaista ei tietenkään voinut valita kuin sisko tai veli.


Löysin kotikotoa kruunukorkkeja, askartelukätköistä kaivelin esiin sopivankokoisia magneetteja. Jotta kaikki ei olisi liian täydellistä, on korkeissa näkyvissä pullonavaajan kaivertamat jäljet. Taas huomaa, että kun jokin on tarpeeksi vanhaa, voi siitä tehdä jo jotain uutta.

13 kommenttia:

  1. Sullahan alkaa olla iso arsenaali jääkaappimangneetteja. :)

    Terhi

    VastaaPoista
  2. Täytyy alkaa laittaa näitä jakoon. Onks tarvetta? :)

    VastaaPoista
  3. Tuon eka Frisco-korki palautti mahtavia muistoja mieleen. Siinä missä siskon kanssa ostettiin kahvilassa liki poikkeuksetta Fanta-pullo puoliksi, kesälomamatkoilla mulle ostettiin aina Friscoa. Tai siis mä join puolet isän tai veljen pullosta, koska puoliksihan ne limupullot lapsuudessa aina juotiin :) Mutta ihan pienenä lapsena mä muistan juoneeni veljeni kanssa Disney-limuja Oliskohan ollut ainakin Aku-, Mikki- ja Hessu-limuja? Niiden korkkeja keräiltiin veljen kanssa, koska korkin sisäpinnassa oli mun muistaakseni painettuna Disney-hahmon kuva. Näiden limujen aikaan olen ollut kyllä tosi pikkuinen, joten muistikuva on erittäin hatarat.

    VastaaPoista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. Lotta, nähdään joku päivä, ni saat Frisco-magneetin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jei! Mulla sattuu just olemaan suunnitteilla kaksi peltistä muistitaulua seinälleni, joten Frisco-magneetti pääsee nyt hyvään kotiin ja käyttöön. Täytyy tavata tässä lähiaikoina :)

      Poista
  6. Onpa kivoja, varsinkin nuo Muumi-korkit! :)

    VastaaPoista
  7. Muumi-korkeista Muumipeikko löysi jo uuden kodin ystäväni luota. Onneks noita korkkeja on vielä enemmänkin varastossa, jos tulee hinku tehdä lisää :)

    VastaaPoista
  8. Mä muistan noi muumi- ja smurffikorkit! Ite en hirveesti limsoista tykkää, mut Suomessa käydessäni pitää muumilimpparia saada. :) Tosi makeita!

    VastaaPoista
  9. Vitsi kun kivoja! Tästä postauksesta syttyi lamppu palamaan jossain tuolla aivojen perukoilla että meillähän oli lapsena mökillä iso kokoelma erilaisia kruunukorkkeja joilla leikittiin milloin mitäkin. Toivottavasti se pussi löytyy keväällä mökiltä! :)

    VastaaPoista
  10. Eiii! Muumikorkit on ihania! Mulle kelpais, muistan nimittäin että mulla on ollut näitä käyttämättöminä kun koulun kanssa päästiin tehtaalle käymään ala-asteella ja saatiin sieltä näitä korkkeja! Vau, mulle kelpais pelkät korkitkin jos raaskit luopua ja et jaksa tuunailla! :D

    VastaaPoista
  11. Täälläpäs on ollut kuhinaa! Muumimagneetit menivät jo eräälle ystävälleni, mutta näitä näpertelen kyllä mielelläni vielä lisää. Kotikotoa löytyi vielä pari lootaa korkkeja vintin uumenista, nyt pitää vielä keksiä, mitä kaikkea kivaa niistä tekeekään! :)

    VastaaPoista
  12. Jei, mahtava idea! Just tänään pyörittelin käsisäni pakastepurkkia, mihin oon säilöny kruunukorkkeja joskus vuonna nakki. En malttanu heittää roskiin, mutten tienny et mitä niillä tekisinkään.. Nyt tiedän.. kunhan jostain löydän sopivia magneetteja.. :D Joitain mulla onki, mut ne on ehkäpä liian matalia... pitää testata.. :D

    VastaaPoista

Psst! Kiva, että kävit vierailulla blogissani. Ilahduttaisitko minua vielä kommentoimalla näkemääsi ja lukemaasi?